2020. június 1., hétfő

9-14. Szajki erdészház - Sárvár (Pünkösdi túra 2-3. nap)

Érintett pecsételő pontok: Szajki Erdészház, Hosszúpereszteg, Káld, Hidegkúti vadászház, Rózsáskerti erdészház, Gérce, Sárvár
Időpont: 2020. június 1. (teljes túra: május 30 - június 1.)

Tervezett táv
42 km
Megtett táv
42 km*
Nehézség
Lóval járható
Élmény

Jelmagyarázat

* igaz, nem ugyanaz a 42, amit az eredeti útvonal ír :-)

Vasárnap sajnos nem tudtunk nyeregbe ülni a folyamatos eső miatt. De lovastúrázás szempontjából azért értékes tapasztalatokat szereztünk, ezért leírom. Elöljáróban annyit, hogy vasárnap úgy gondoltam, hogy ennek az egész túrázásnak a legkönnyebb része, ha már nyeregben vagyunk.

Szóval úgy történt, hogy ha már lovagolni nem tudtunk, logisztikai lépéseket készítünk elő, és elvisszük este a lószállítókat a másnapi célállomásra, Sárvárra. Csakhogy a szupi szállásunk udvarán olyan sár volt, hogy az elsőkerekes kisbusz nem óhajtott kihajtani a kapun. Ezért előadtuk a következő népi játékot: kisbuszról kettes futó le - kisbusz udvarról ki - e-micuról egyes futó le - e-micura kettes futó fel - e-micu udvarról kettes futóval ki - murvás parkolóban e-micu és kisbusz futók cseréje.... ha lenne világbajnokság lószállító felakasztásból, akkor csapatversenyben komoly éremesélyesek lennénk!

Azért írtam le, mert aki lovastúrázásra adja a fejét, nagyon sok tapasztalattal lesz gazdagabb, és nem csak a lovaglás terén. Erre azért érdemes - legalább lélekben - készülni.

Elautóztunk Sárvárra és a Tesco parkolójában - már le nem mossuk magunkról, hogy ők a szponzoraink :-) - elhelyeztük a 3 autót és a 3 futót. Egymásra tolattunk és leláncoltuk őket - mivel sok kellemetlenséget szült volna, ha másnapra lábuk kél.

Hétfőre eredetileg nem terveztünk lovaglást, de így a 40 km-es szakasz áttevődött ide. Korán keltünk, etettünk, nyergeltünk - ezt még kb. esőben. Aztán megindultunk Hosszúpereszteg felé. Előbb a Szajki tavak sétányán haladtunk (utólag már tudjuk, itt kellett volna némi elemózsiát magunkhoz venni), majd egy hosszú erdei út következett, ami végül a műútra kanyarodott. Itt léptettünk be a következő pecsétig.

A falut elhagyva földutakon haladtunk tovább Káldig. A terep az előző napi eső ellenére hibátlan volt. lóval mindenhol kényelmesen haladtunk, hosszú vágták és ügetések váltották egymást. A pecsét a káldi kocsma előtt volt, ami csodák csodájára nyitva is volt. Gyorsan megvettünk minden ehetőt - ami 4 db Balatonszelet volt.

Káld után beértünk a Farkas erdőbe, ami egy lovas paradicsom. Széles, jó utak, hosszan lehet szaladni! A lovak is nagyon élvezték, Jeles egészen megtáltosodott már vágtában.

Erdei utakon érkeztünk a Hidegkúti vadászházhoz, ahol akár még étterem is lehetett volna - de nem volt. Viszont gyönyörű helyen pihentünk egyet a lovakkal. Bár nagy szintemelkedések nem voltak, jó tempót mentünk, szóval kellett nekik egy kis szusszanás.

A Hidegkúti vadászház és a Rózsáskerti erdészház közötti szűk 5 km-es szakasz így kezdődött:

A baj az, hogy így is folytatódott... és ahogy az applikációban láttuk, olyan nyílegyenes az út, hogy az csakis emberalkotta lehet... így alternatív útvonal mellett döntöttünk. Kb. 2 km után - amikor már mindenki kigyönyörködte magát az erdőben, meg a híreket is elolvastuk, de még mindig csak lépni lehetett - letértünk balra egy földútra. A műúttal párhuzamosan - kb 500 méterre tőle - haladt egy zseniális füves-földes út. Niki az AllTracks applikáción keresztül kiszámolta, hogy az 5. kereszteződésig kell ezen maradnunk. Mondtuk is Zsuzsának - aki Hazafi nyergében vezette a társaságot -, hogy a Fifth Avenue-ig menjen :-) Vágtában ezen a remek terepen sipsup elértük a következő pecsétet - és ezzel sajnos a Farkaserdő végét is.

Gérce csak egy köpésre volt innen, de az út nem tűnt túl biztatónak, így a korábbi sikeren felbuzdulva, megint próbáltunk másikat keresni. Sajnos út helyett egy csomó tehenet találtunk, különböző verziókban... az egyik konkrétan annyira ráijesztett a lovakra - nagggggyon bámult -, hogy ott vissza is fordultunk.

Végül szerintem valakinek a hátsó kertjét keresztül értük el az utat, ahol a pecsét az italbolt kerthelyiségének udvarán volt... amitől minket a zárva tartó italbolt kapuja választott el. Így a játszótéren tartottunk pihenőt, az utolsó tízes előtt.

Mivel itt már tényleg nagyon éhes volt mindenki, és a 4 Balaton szelet is elfogyott, Lili megkezdte a lovaknak hozott répát...

Szerintem minden túrán az utolsó szakasz a legnehezebb. Főleg, hogy egy viszonylag nagy kerülőt írt le Sárvár felé az útvonal. Itt tényleg indokolt volt másik utat nézni, és persze találtunk is. Igaz, két körforgalmon kellett átkelnünk a pünkösd hétfői csúcsforgalomban, de igazi nehézséget egyik sem jelentett.

Mivel a Tescot céloztuk meg, ezért a főút mellett kellett haladnunk. A biztonságos közlekedés érdekében a bicikli utat választottuk, szépen, libasorban.

Nagy örömünkre a lószállítók szépen, egy csomóban vártak minket. A lovak annyira örültek a dobozaiknak, hogy Luna még a felszállási hisztit is elfelejtette, gyakorlatilag mindegyik bemenekült a járműbe. :-)

Összességében erről a túráról el kell mondani, hogy lovasoknak ideális. A legnagyobb kihívás ismét csak a műutas szakasz volt, amiből sajnos néhány nagyobb forgalmút is érint a túraútvonal. Negatívumként talán annyit jegyeznék meg itt is, hogy viszonylag kevés - pünkösd hétfőn semmi!! - étkezési lehetőség nincs a 40 km-en. Sárváron ellenben zsongott az élet, de ideálisabb lenne egy ebéd napközben. Máskor így kell készülni.

Viszont annyira megszerettük ezt a területet, hogy terveink szerint a következő túránk is erre lesz... majd megírom :-)

1. ...ööö, de a Kék az nem érintőpontos, hanem ÚTVONALKÖVETŐ túramozgalom, és csak gyalogosan lehet teljesíteni. Ha így ledokumentáljátok a "csalást", akkor az életben nem kapjátok meg a jelvényt. A félig-meddig hivatalos inexes kéktúra fórumon már fel is hívták erre a blogra az ellenőrök figyelmét.

1. Szia! Köszönöm, hogy jelezted. Természetesen ismerem a Kéktúra kiírását. Kérlek ne vádolj csalással, hiszen senkitől nem kértünk Kéktúra jelvényt, és ez nem is áll szándékomban. Nem véletlen, hogy első pillanattól felvállaltam, hogy lóháton teszem meg a távokat. Szerinted ha csalni akarnék, akkor blogot vezetnék???
      Ellenben hiszem, hogy az erdő és a mező mindenkié, természetbarát mindenki, aki vigyáz rá. Mivel mi a lovakkal alapvetően ezt tesszük, remélem megférünk együtt ezen a kijelölt útvonalon is.

2. Szia, félreértesz, nem vádollak, azért is volt az idézőjel. :) Csak sajnos akkor ti vagytok az üdítő kivétel, mostanában tízből kb. tíz emberke úgy esik neki a kéknek, hogy lövése sincs, mi az, és hogy kéne csinálni. Az sem ritka, hogy büszkén dokumentálják. :)
      Az "erdő-mező mindenkié" résszel meg egyetértünk. :)

3. ...kimaradt: meg az is félrevezető volt, hogy pecsételtek. Ha eleve nem akartok jelvényt, minek pecsételni? :) Csak úgy?

4. Szia! A pecséteket nem az MTSZ-nek, hanem magunknak gyűjtjük. Viszonylag sok gyalogtúra kiírás van országosan, lovasból pedig alig. Ha vannak olyan szakaszok, amik lóval könnyedén járhatóak, szeretnénk ezt ajánlani másoknak. A pecsétek adják egy-egy szakasz célját, ha elérjük, akkor ezzel jelezzük magunknak a teljesítést. Nagyon örülnék, ha egyszer lenne egy ilyen szintű útvonal lovasok számára... talán.... :-)
      Egyébként hidd el, a lóval való teljesítés legalább annyi - ha nem több - előkészületet igényel, mint gyalogosan, úgyhogy egy-egy szakasz előtt én kb minden elérhető videót megnézek, képet letöltök, és minden megvásárolt útikönyvet elolvasok, appot ellenőrzök... de még így is, hogy készülök, ahogy lehet, vannak meglepetések!

5. jaja, volt is róla szó pár helyen, hogy gyalogos sok van, kerékpáros is kezd lenni szép számmal, lovas viszont nem igazán...

2. Arról nem is beszélve, hogy bringaúton tilos lovagolni. Előbb tájékozódjatok http://www.lovasok.hu/index-archive.php?i=65855

1. Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet a cikkre. Ügyvédként a KRESZ szabályait valamennyire ismerem, azokat igyekszünk minden esetben betartani. Az általad hivatkozott cikkben ez szerepel: "Mindig tartsd szem előtt, hogy a ló csordaállat és menekülő állat. Nem célszerű gépkocsival, és tilos kerékpárral terelni, vagy vezetni őket". Ha erre a részre gondoltál, akkor eszerint KERÉKPÁRRAL TERELNI tilos (mondjuk én azt meg sem próbálnám).
      Egyébként általában a kerékpárút mellett közlekedünk (a lovak lábának is jobb a füvön menni, mint az aszfalton), de sajnos felüljárók, hidak esetében ezt nem tudjuk tartani, egészen egyszerűen azért, mert nem vezet át más híd, csak a kerékpáros.