2020. május 2., szombat

53-56. Gánt - Szárliget

Érintett pecsételő pontok: Gánt, Mindszentpuszta, Kőhányás, Várgesztes, Szárliget
Időpont: 2020. május 2.

Tervezett táv
35 km
Megtett táv
40 km
Nehézség
Lóval járható
Élmény

Múlt héten már tettünk egy nyitótúrát, de azt kell mondanom, hogy inkább tapasztalattal lettünk gazdagabbak, mint élménnyel... szóval inkább kezdjük a gánti kalandokkal.

A lószállítókat a gánti lovarda melletti réten parkoltuk le. Ez egy elég nagy placc, könnyű megfordulni, és a túraútvonalhoz is közel van. Itt nyergeltünk, pakoltunk, - fotóztunk -, és indulás.

Az első pecsétet hamar megtaláltuk a gánti Vértes fogadó ablakában, innen indult a túra.

Mindszentpusztáig könnyű út volt, homokos, néhol köves talaj. Az egyik tanyán a villanypásztorra kiírták, hogy "A karámban veszélyes bika van"... kedves 9 éves túratársunkat ez kellően meg is rémítette... főleg, hogy a villanypásztor néhol igen hiányos volt. :-)

Mindszentpusztán a pecsét egy turistaszállás mellett van, ha több napos túrát terveznénk, ez még hasznos lehet.

Innen indultunk tovább a Kőhányás felé. Itt tartottunk egy rövid szünetet. A karantén miatt semmi nem volt nyitva, így tényleg abból gazdálkodtunk, ami a nyeregtáskában volt. A Kőhányásnál van egy szép mező, ahol a kisebb fákhoz a lovakat is ki lehet kötni, szóval ideális pihenő. A templom csodaszép.

Az út nagy része az erdőben ment, azonban óriási magasság különbségeket kellett leküzdeni. Nem volt olyan különösen meredek sem felfelé, sem lefelé, de összességében azért a lovak megdolgoztak a tereppel. Egy-egy helyen leszálltunk és vezettük őket - hát itt éreztük, hogy mekkora meló ez a mászás!

A következő megálló Várgesztes volt. Ez egy "nagyobb település", szóval találtunk egy nyitva tartó kisboltot. Elvileg a pecsét a bolt ablakában kellett volna, hogy legyen, de mi kb másfél km-rel korábban megtaláltuk a pecsétet az erdőben egy tájékoztató táblán (ez látható a fényképen). Tanulság: mindig keresni kell a kis szürke dobozokat!

Várgesztes után erdei úton haladtunk Szárliget felé. Ez volt a leghosszabb szakasz, papíron 15,5 km. Kb. félúton található a Vitányvár. Érdemes kis kitérőt tenni és megnézni. Lóval a várba nyilván nem lehet felmenni - de kb lovas cipőben is életveszélyes, annyira meredek és csúszós az út. Fentről viszont csodálatos kilátás nyílik a tájra.

Vitányvár után egy darabig maradtunk erdei úton, de itt találkoztunk egy első elháríthatatlan akadállyal. Az ösvényre úgy dőlt ki egy fa, hogy nem lehetett sem átlépni, sem megkerülni (nem a képen látható fáról van szó!!). Itt vissza kellett fordulni és az erdőben futó műútra mentünk fel (ez kb. 3 km pluszt jelentett), majd a műútról az első lehetőségnél visszatértünk a Kéktúra vonalára.

A szakasz utolsó része a szárligeti szakasz volt. Egy részen az 1-es főúttal párhuzamosan haladt egy csodás kis erdei út. Ezt követően azonban erdei műúton léptettük az utolsó km-eket. Nem is baj, elég fáradtak voltak már itt a lovak, így legalább nem izzadtan fejeztük be.

Az utolsó akadály - amivel sajnos nem számoltunk - a szárligeti vasútállomásnál volt. A túraútvonal a sínek nyugati oldalára érkezik, ahol a füzet szerint a felüljárón átkelünk. Vaslépcső. Lovakkal nem járható. Meg kellett hát keresnünk a legközelebbi autós átkelőt, így itt is összeszedtünk 2 extra km-t.

A lószállítók a vasútállomás melletti Spar áruház mögötti parkolóban vártak minket (igen, ez varázslat, de háttértámogatás nélkül ez nem megy). Itt van elég nagy hely a lovak felpakolásához és a lószállítóval való manőverezéshez. Szóval lovak fel és irány haza.

Összességében egy fantasztikus túra volt! Talán a karantén miatt, de rengeteg túrázóval találkoztunk: gyalog, biciklivel, kutyával. Lóval senki. Szóval hajrá!

További hasznos információk:

Ezen a youtube linken kapsz egy gyors áttekintést, hogy milyen terep vár ezen a túrán. Mi is ezt tanulmányoztuk indulás előtt. Köszönet a készítőnek!